donderdag 25 februari 2010

Kama Sutra

20 feb: Na een normale nachtrust genieten we van een heerlijk ontbijt op het dakterras. In de schaduw want het zonnetje is hier al snel warm, zeker zonder wind. We kleden ons dus zomers als we naar de Brhama tempel gaan, 1 van de weinige in de wereld dus een waar pelgrimsoord, net zoals het meer zelf en alle tempels er omheen trouwens.

Omdat rugzak en camera niet binnen mogen, gaan we na elkaar zodat de ander op de spullen kan passen. De tempel zelf is niet speciaal vormgegeven maar wel erg druk. Als Leen naar binnen gaat komt er nog een stoet met politie aanzetten: vandaag komt blijkbaar ook een minister kijken! Hoog bezoek met veel bloemenkransen en bewaking, leuk om te zien.

Na deze tempel lopen we rond het meer (of de drooggevallen vlakte door slechte moessons), bezoeken wat andere tempels en schuilen in de schaduw waar mogelijk. Overal gelovigen en toeristen maar het is toch gemoedelijk en rustig hier, heerlijk :-). Na ons rondje even genieten van verse fruitsapjes en dan op ons dakterras even rustig wat lezen. Althans dat was het plan want er is een gezellige internationale groep reislustigen dus we horen veel leuke verhalen.

We ronden de middag af met nog wat speurwerk voor onze verdere reis en eten op tijd want we moeten om half 3 op voor onze trein :-(. Op tijd slapen werkt helaas niet, er is een groot luidruchtig feest aan het meer wat zeer duidelijk hoorbaar is in onze kamer…

21 feb: om kwart voor 3 staat onze taxi klaar en zitten we op tijd in onze slaaptrein. Onze plaatsen zijn bezet maar de ‘kapers’ vertrekken direct en zoeken een ander leeg plekje: zo werkt dat dus hier :-). We kruipen onder onze dekens en proberen te slapen. Tegen de ochtend blijkt er een grote groep soldaten onder ons te zitten dus onze bagage is veilig! Verder gezellig mensen die zeer nieuwsgierig zijn. Ze willen graag weten waar we vandaan komen, hoe het daar is, hoe treinen zijn, waar we in India allemaal heen gaan, hoe oud we zijn, getrouwd, kinderen, werk, salaris, welke bank, pc, soort gsm, enz enz. Persoonlijke vragen zijn hier heel normaal, iets anders dan bij ons…

Rond 12 uur komen we in Gwalior aan. Weinig speciaals hier maar we overnachten hier om de reis naar Khajuraho te onderbreken. Het is duidelijk geen toeristenstad want we zijn de enige blanken op het station en de meeste hotels zijn zeer basic of voor zakenreizigers. Na wat zoeken vinden we gelukkig een betaalbare schone kamer en gaan dan gelijk terug de drukte in om onze reis voor morgen te regelen. Het duurt even voor we eea geregeld hebben maar dan kunnen we ook genieten van een lekkere maaltijd, we hebben vandaag ook nog nauwelijks gegeten.

Na het eten nog even internetten en dan rustig op de kamer een film kijken. Gwalior morgen op tijd verlaten, we raden deze stad niet aan voor toeristen.

22 feb: Eerst genieten van gratis ontbijt en vervoer naar het station (zaken hotel heeft voordelen :-)). In de trein hebben we luxe zitplaatsen dus kunnen een uur ontspannen. In Jansi staan luxe bussen richting Khajuraho bij het station maar die zijn helaas voor reisgezelschappen… Na wat overleg pakken we een riksja naar een busstation buiten de stad. Dit ziet er zeer basic en vuil uit, we twijfelen zeer of hier wel privé bussen zijn maar diverse verkopers beweren toch van wel. We vragen even na bij het kantoortje en de luxe bus wil hier idd zeggen dat er geen gaten in zitten. We zien ook 2 Indiërs die bij ons op de trein zaten dus het zal wel kloppen. We gebruiken de wachttijd om wat te eten en stappen dan om 1 uur op de bus. Alle zitplaatsen zijn gelukkig vol dus we kunnen door. Dit is India dus er kunnen nog veel mensen tussen, achter, naast enz dus een uur later is de bezetting 200%. Ze klagen nu dat het toch wel krap is dus we hoeven niet meer te stoppen om meer mensen in te laden:-)

Om 6 uur stoppen we en stappen de meeste mensen uit. Heerlijk, wat een ruimte! Het laatste stuk zijn enkel zitplaatsen gevuld dus hebben we alsnog een luxe bus voor het laatste uur! Dan snel een riksja en douchen op onze kamer, heerlijk! Dit was een lange dag maar het was echt India!

23 feb: even lekker rustig aan doen vandaag, stakje verkennen en dan lekker buiten op een dakterras lunchen. Het is hier 25-30 graden dus heerlijk in de schaduw. In de middag is het dan tijd om de tempels hier te bezoeken. Ze zijn vooral bekend vanwege de erotische Kama Sutra afbeeldingen, maar er zijn ook veel beelden van de andere aspecten van het leven. Ze zijn echt zeer mooi en gedetailleerd bewerkt, we moeten onze tijd nemen om alles goed te zien. Een bijzonder beeld geeft een andere kijk op de ‘relatie tussen mens en paard’… Voor de rest vooral vrouwen met grote borsten en slanke taille om vruchtbaarheid aan te geven en mogelijke varianten om die te benutten :-) De audiotoer is niet zo goed als anders en ook iets minder high-tech: een oude walkman! Na het bezoek natuurlijk even afkoelen met een drankje op een dakterras.

Na de tempels lopen we nog even rond op de lokale kermis :-). Echt wel een beetje gelijk bij ons, maar toch anders. Het is een heuse braderie waar je vanalles en nog wat kan kopen en dan staan er ook nog paardemolens en een reuzenrad. Het verschil met onze paardenmolens: hier is geen electrische aandrijving maar alles handmatig.

24 feb: 1 groep tempels ligt vlak bij elkaar in het dorp, de andere 2 groepen liggen wat verder weg dus we huren 2 fietsen. Er zit een prima vering onder de zadels, gelukkig want de wegen zijn zeer wisselend. Maar de route is duidelijk dus we kunnen zonder veel problemen alle tempels vinden. Ze lijken sterk op de tempels van gisteren qua opbouw, decoratie, materiaal enz. Deze zijn echter vrij toegankelijk dus overal mensen die ons willen ‘helpen’, tegen vergoeding natuurlijk. Het is hier moeilijk om niet tegen iedereen een vooroordeel te hebben want een aantal mensen is wel vriendelijk zonder bedoelingen. We sluiten af met lunch op een rustige plaats. Tot onze grote verbazing is het menu PRECIES hetzelfde als van het restaurant vanmorgen, inclusief prijzen en de VELE spellingsfouten! Er zal een beperkt aanbod van menu’s hier zijn:-)

Na de tempels terug naar het hotel, weer wat dingen online regelen (ja, we zijn daar best veel tijd mee kwijt hier) en eten kopen voor onze reis morgen. Om half 7 vertrekken we en rond 8 uur hopen we in Varanasi te zijn, weer een lange dag dus. We sluiten af met een lekkere italiaanse maaltijd en een zeldzaam biertje, het smaakt uitstekend.

25 feb: De riskja is op tijd en we stoppen even later in het volgende dorp langs de weg. Hier is blijkbaar geen busstation dus de chauffeur blijft even wachten om de bus voor ons te laten stoppen. Dit keer een volle bus maar voor toeristen worden nog ergens zitplaatsen vrij gemaakt. Maar de weg gaat snel kronkelen in de heuvels en dan wordt ik achteruit rijdend niet zo lekker… Zeker met alle vrachtwagens die we hier langs de kant op hun zij liggen :-( Maar na een uur stappen veel mensen uit en krijgen we normale zitplaatsen naast elkaar: wat een luxe bus :-))!! De volgende 2 uur is dus genieten. Daarna wachten op de trein en met een kleine vertraging zijn we weg.

Dit keer echt luxe, bedden en airco! Het kost iets meer maar wel zo fijn voor een reis van 8 uur incl vertraging. We hopen alleen dat onze riskja van het hotel er nog is omdat de trein 2 uur te laat is. We stappen uit en zien gelijk een bordje met onze naam! De chauffeur heeft de tijd gebruikt om uit te zoeken in welke wagon we zitten :-) (Je wordt hier overal geregistreerd: hotel, trein, internet,…). En om half 11 zijn we bij ons hotel aan de heilige Ganges. We zullen morgen wel zien met daglicht hoe het uitzicht is, nu douchen en slapen!! Het was een lange dag voor slechts 420 km, vervoer in India gaat niet altijd even snel.

1. hoi lieve leen en roel
    wat hebben jullie al veel gezien
    nog veel vakantieplezier
    heel veel groetjes van sam en oma thea