dinsdag 2 februari 2010

Indrukwekkend India

28 jan: Vandaag had ik met Alex op 2 wrakken willen gaan duiken maar omdat het gas belachelijk duur was hebben we vandaag dus allebei een dagje rust. We slapen uit, zo ver dat gaat met de hanen :-(, lezen rustig wat, laten ons verwennen met een ontspannen olie massage, internetten en kletsen op de duikschool gezellig met de andere duikers en spelen met de eekhoorn die daar 'woont'. Het is zo’n ontspannen dag dat we zelf niet eens meer aan zwemmen toekomen maar dat is geen enkel probleem. Een fijne afwisseling op de drukke duikdagen.

29 jan: Onze laatste duikdag en we mogen de camera van Jannicce lenen. Dit keer gaan we eerst naar South-West pinnacle, de 2e mooiste stek van het eiland. We genieten weer van al het moois en maken een paar mooie foto’s. Het water is vrij rustig dus ik heb ook een prima reis:-)

De 2e duik is weer op Shark Island, geen bijzondere plek maar wel mooi koraal. We duiken dik een half uur en komen dan boven om Alex heel enthousiast te horen schreeuwen. Toen we net langs een rots zwommen was blijkbaar aan de andere kant op 10m afstand van ons een Whale Shark, DE attractie voor duikers op dit eiland en ook wel wereldwijd. We hebben er dus BIJNA 1 gezien maar het was toch een heerlijke duik om onze duikvakantie hier af te sluiten. En we hebben een excuus om terug te komen ;-)

In de avond gaan we nog een keer bij Whitening eten, dit keer samen met Alex, Jannicce en haar neef en vriendin. Een gezellige avond en we nemen afscheid van onze duikvrienden. We zien ze misschien nog een keer terug in Thailand of thuis want ze komen ook vaker in Belgiƫ en Nederland.

30 jan: Om 10 uur vertrekt onze catamaran terug naar het vaste land dus we moeten onze hut verlaten. ’s Morgens staat het water hier hoog dus eerst lopen we gedeeltelijk door het water met onze broeken opgerold. Zo is het leven hier :-) We hebben al heimwee als we vertrekken, het is ons hier zeer goed bevallen!

De reis verloopt spoedig, de bus is zelfs heerlijk ruim en comfortabel en om 5 uur zijn we in Hua Hin, een badplaats 3 uur onder Bangkok.. Het is echter weekend dus bijna alles zit hier vol. Na ongeveer 10 pogingen besluiten we toch een paar euro meer uit te geven en krijgen een ruime, schone kamer met airco, zacht bed, warme douche met gordijn, koelkast en een tv met een Vlaams/Nederlandse zender! We voelen ons echt helemaal verwend en het bevalt prima ;-) In de avond eten en shoppen we nog even op de night market, Leen is helemaal verslaafd aan deze Thaise ‘traditie’.

31 jan: Wat is het toch heerlijk om lekker te kunnen slapen zonder hanen of ander lawaai. We genieten volop en daarna nog een warme douche, heerlijk!! Omdat we nog wat spullen willen opsturen zoeken we het postkantoor maar dat blijkt NET gesloten te zijn als we daar komen. Regelen we dan morgen maar in Bangkok. We lopen door naar het strand en dat is hier klein, druk maar wel gezellig. Overal staan strandstoelen en bedden, zelf in het water zodat je nauwelijks de zee in hoeft te lopen.

We gaan ‘thuis’ even ontspannen op onze kamer internetten en lezen om de middagzon te ontwijken. Daarna omkleden en met 2 boeken terug naar het strand. Even afkoelen in het water (van 28 graden) en dan met een koude fruitshake in de schaduw liggen lezen. Geen wonder dat het hier zo druk is. Er zijn ook opvallend veel Nederlanders, het lijkt wel een 2e Benidorm hier! Zo slecht gaat het blijkbaar nog niet met onze economie… Wel oppassen wat we zeggen ;-)

Als we zijn opgedroogd gaan we het zoutwater afspoelen en gewapend met muggenspray aan het strand eten. Even nog genieten van het uitzicht en het geluid van de golven. Onze laatste avond in Thailand, het is ons weer erg goed bevallen en we willen graag nog een keer terugkomen….

1 feb: Omdat onze visa vandaag aflopen vliegen we naar New Delhi vanuit Bangkok. We nemen een busje naar Bangkok en gaan dan eerst langs het postkantoor om alles op te sturen wat we niet meer nodig hebben en dat scheelt een hoop ruimte en gewicht in onze rugzakken :-) En ook weer wat ruimte in onze beurs (portefeuille voor de Belgen onder ons) :-(

We lopen even door naar Khao San road om onze paspoorten op te halen met de visa voor India. We hebben niets meer gehoord van het bureautje maar alles blijkt in orde te zijn, een hele opluchting. We zijn alweer een paar uur onderweg dus ook hoogste tijd om even wat te eten en drinken maar dat is hier geen enkel probleem. Tijd wel want onze vlucht is om 6 uur en busjes vertrekken niet elk moment dus besluiten we een taxi te nemen, niet zoveel duurder. Als je tenminste onderhandelt, natuurlijk zoals met alles hier…..

Op de luchthaven checken we nog even gratis onze mails en gaan dan aan boord. Het vliegtuig is vol en we zitten helaas voor de nooduitgang dus onze stoelen kunnen niet achterover. Volgende keer misschien toch andere plaatsen kiezen… De keuze aan films is groot, zowel Hollywood als Bollywood films. De Indiase filmindustrie (gevestigd in Bombay, vandaar Bollywood) is de grootste ter wereld en de keuze van films is dan ook enorm. Bedenk even dat er ongeveer 1 miljard klanten zijn. Het zijn vooral films over liefde met veel muziek en een goede afloop. Ik kan helaas niet veel kiezen want het geluid is stuk (het werkt op Linux voor de it-ers), ook 2 keer de computer booten levert niets op ;-( Leen kan wel genieten.

Om 9 uur landen we in India (met 1.5 uur tijdsverschil, raar dat halve uur?!?!?) en we merken direct hoeveel kouder het hier is, brrrrrr. We wachten op onze rugzakken en om 10 uur kunnen we eindelijk onze taxi gaan zoeken. Het guesthouse zou een taxi geregeld hebben maar zowel binnen als buiten kunnen we onze naam niet vinden. Als we het guesthouse bellen neemt er niemand op. Geen fijn begin….

Ze waarschuwen buiten geen taxi te regelen dus doen we dat binnen. Voor 250 rupees (4 euro) worden we naar ons guesthouse gebracht, 15km verder. Het is een oude Engelse taxi, veel herrie maar wel sfeervol. Behalve de files die vertraging geven (ook in dit land wordt op veel plaatsen aan de weg gewerkt) schiet het goed op. Als we bijna zijn vraagt hij nogmaals waar we moeten zijn. We geven de naam en het adres van ons guesthouse. Hij knikt en stopt bij een groepje mannen om de weg te vragen. We rijden een stukje, hij weet het weer niet en nogmaals vragen. Dat gaat zo ongeveer 10 keer en hij wordt redelijk humeurig en wij twijfelen of we er ooit komen. Als we nog ergens bij een guesthouse stoppen besluit ik maar een te informeren naar een kamer. De eigenaar kijkt even naar me en vraagt dan 2500 rupees, ongeveer 40 euro! Ik bedank en bied 600. Dat is blijkbaar te weinig dus rijden we verder….

Weer weten mensen wel waar het ligt dus hebben we wel nog een beetje hoop. Rond half 1 stoppen we bij een riksja en de chauffeur is zo vriendelijk even ons de weg te wijzen door voorop te rijden. We zijn er dus op ongeveer 20m afstand in het begin voorbij gereden! Maar om half 1 (2 a.m. Thaise tijd) kunnen we eindelijk naar onze kamer! De gastheer is zeer vriendelijk en toont onze kamer. Onze vreugde wordt wel minder, maar er staan toch 2 bedden en met onze slaaphoezen durven we er toch te gaan slapen. Beetje fris maar we zijn doodop dus vallen toch snel in slaap…….

2 feb: De nachtrust was niet super maar we hebben toch redelijk geslapen. We besluiten echter onze spullen snel in te pakken en in onze gids een ander guesthouse te zoeken. We checken uit en lopen naar een risksja. Een agent, de chauffeur en iemand die probeert te vertalen bemoeien zich met ons keuze en willen zelfs gelijk naar het guesthouse te bellen om te boeken. Uh, kan iemand ons gewoon er naartoe brengen?? Na een paar minuten lukt dat en dan rijdt onze chauffeur onze straat voorbij. Misschien wilt hij ons naar ‘zijn vriendjes’ brengen, maar we wijzen hem terug en dan komen we in de drukke toeristenstraat vol winkels, guesthouses en restaurants. We zien meer toeristen en voelen ons een beetje thuis ;-)

Als we onze nieuwe kamer zien zijn we helemaal blij: groot zacht bed met dikke deken, tv, warme douche, bergruimte en schoon! Eindelijk voelen we ons happy in India! We genieten van een warme douche, eten en internetten in het restaurant, tot de stroom uitvalt tenminste. Niemand kijkt op want het is toch India, maar we hebben heerlijk gegeten dus kunnen toch vertrekken ;-)

Omdat het inmiddels 1 uur is gaan we vandaag naar het National Museum, een overzicht van 5000 jaar Indiase geschiedenis. Ze hadden hier tussen 3000 en 2000 BC al een hele beschaving, aan het begin van de Egyptische piramides  en de Hunnebedden bij ons. Zeer indrukwekkend en middag vullend. Er is ook een hele groep scholieren, in ouderwets Engelse tenu’s. De invloed van vroeger is hier nog overal merkbaar.

Na afloop gaan we buiten lekker van de zon genieten (weer iets anders dan de schaduw in Thailand opzoeken) en lopen wat om wat van India op te snuiven. Wel veel taxi’s en riskja’s afschudden maar we komen bij een mooi park en uiteindelijk ook weer bij onze straat. Even op onze kamer rusten, lekker Indisch eten en genieten van een warme douche en bijslapen. Onze 2e dag hier is prima bevallen, zooooooo veel beter dan de 1e ;-))))