zondag 14 februari 2010

Tuut tuut tuuuuuuuuuuuuuuuuut

9 feb: De nachttrein is ons goed meegevallen. Als je AC pakt is er niet alleen verwarming maar ook schone dekens. De rugzakken kunnen met onze kabel vast onder het bed, net zoals de Indiërs dat zelf ook doen ;-) We komen rond 7 uur in Udaipur aan en kunnen gelijk in onze gereserveerde kamer. Udaipur wordt de ‘Fairytale City’ genoemd en dat is ook aan onze kamer te zien met de mooie warme kleuren en sierlijke spiegel: een goed begin!

We ontbijten op het rooftop terrace (wat bijna elk hotel in deze provincie heeft) en kijken over het meer uit met het paleis in het midden. Dit is ook de plaats waar een groot deel van de film Octopussy van James Bond is opgenomen (vele jaren geleden) en we begrijpen waarom: een schitterende omgeving tegen de bergen. Op het terras van de buren zien we Adam en Owen ontbijten, reizigers die we eerder ontmoet hebben en die ook op onze trein zaten. Klein wereldje dat Azië….

Udaipur is best groot maar het toeristisch gedeelte niet dus lopen we naar het meer om van het uitzicht te genieten. De lokale bevolking doet hier de was, wast zichzelf of zwemt. Wij kijken alleen en gaan dan naar de Jagdish tempel die vlakbij ligt. Je moet hier wel goed opletten want met alle kleine straatjes kun je hier heel makkelijk verdwalen….

De tempel (voor de god Vishnu) is mooi versierd, oa met Kama Sutra carvings. Deze schijnen in India op bijna elke tempel te zitten wordt ons verteld, het maakt namelijk ook deel uit van het leven ;-) Na de tempel lopen we een klein stukje verder naar City Palace, het grootste paleis van Rajasthan en gebouwd door diverse maharajas die elk hun eigen uitbreiding toevoegden zonder de stijl te verstoren. Onze lokale gids is een echte grapjas en vertreld vrolijke anekdotes en details over oa de minature paintings, schilderijen die met zeer kleine details geschilderd worden, iets typisch voor deze streek. Het paleis kan ook voor bruiloften afgehuurd worden, voor de ECHT rijken en die schijnen er in India genoeg te zijn want elke week is wel een bruiloft hier.

Om 7 uur gaan we op ons ‘eigen’ rooftop terace dineren terwijl we Octopussy kijken. Halverwege gaat de copy echter haperen maar de mooiste beelden van Udaipur hebben we echter al gezien. We hebben zin om morgen zelf eea te gaan zien.

10 feb: Het lijkt wel of ik (Roel) vandaag een mega kater heb: knallende hoofdpijn maar dan een week na het laatste biertje ;-( Verder ben ik snotverkouden, keelpijn, moe en duizelig. Na het ontbijt ga ik dan ook snel terug naar bed. Leen haalt lief keelpastilles, loopt wat rond om een ander deel van de stad te verkennen en babbelt met Adam en Owen tijdens de lunch. Na ongeveer 2 uur staat ze echter weer bijna voor het guesthouse, blijkbaar een rondje gelopen ;-) Het is echt een doolhof hier…

11 feb: Na een dag rust voel ik me weer een stuk beter. Misschien waren de korte nachten en lange reizen misschien net iets teveel, samen met de drukte van het land hier. Zelfs in het rustige Udaipur lijkt het wel of sommige mensen hun toeters continue aan hebben staan. De oorwarmers worden hier dan ook frequent gedragen, maar dan tegen het lawaai ipv de kou :-) Soms spring je bijna letterlijk de lucht in als een idioot achter je ineens keihard toetert. Maar de drukke massa kijkt er nauwelijks voor om en wij ook bijna niet meer, misschien gehoorverlies ;-)

We gaan vandaag naar Monsoon Palace, boven op de heuvel om van het uitzicht te genieten. Althans dat is het plan maar de nevel/uitlaatgassen beperken het zicht. Het is echter wel een mooie lokatie, zie wederom Octopussy… Omdat ik nog wat herstellende ben doen we rustig aan. We lopen wat rond en kopen wat kleine dingen. Als ik geen passend shirt kan vinden bieden een aantal winkels aan om er voor 3-4 euro 1 op maat te maken, geheel vrijblijvend. Alles wordt hier met de hand gemaakt dus voor hen is het heel normaal. Ik zoek liever nog even verder tot ik een passend model gevonden heb, verschillende culturen?

Tegen zonsondergang laten we ons rondvaren op het meer en regelen daarna nog een bus en hotel voor Jodphur alvoor we weer onze rugzakken inpakken. Morgen mogen we weer vroeg op.

12 feb: Om half 8 vertrekt onze ‘luxe’ bus: eigen zitplaatsen maar alles wordt weer opgevuld met Indiërs en bagage op de diverse stops. De weg is helaas niet zo goed dus regelmatig vliegen we omhoog, zelfs een keer letterlijk tegen het bed boven ons ;-( Maar na 5 uur komen we in Jodhpur: Blue City. Ons guest house heet zeer toepasselijk Blue House guest house en de eigenaar is zeer vriendelijk en behulpzaam. Hij heeft zelfs als 1e hier wifi internet, maar natuurlijk werkt het niet ;-(

De steegjes hier zijn net zo’n wirwar maar we kunnen ons goed oriënteren op de clock tower vlakbij en lopen over de lokale marktjes waar vanalles te koop is en ons natuurlijk weer alles continue wordt aangeboden…

13 feb: Eindelijk kunnen we weer een keer uitslapen: HEERLIJK! Zover mogelijk trouwens want ’s morgens vroeg beginnen de moskees al met zieltjes winnen :-( Maar wij blijven lekker liggen…. We ontbijten op het terras in het zonnetje en gaan dan het fort bezoeken. Ja, weeeeer een fort maar toch weer heel anders. Dit keer geen gids maar een audio-toer, inbegrepen in de prijs, zeer goed en gedetailleerd! Ook dit fort is een voormalig onderkomen van de maharaja en sinds enkele jaren opgesteld voor het publiek. Het fort is nooit overwonnen en de enorme muren en poorten maken dat zeer geloofwaardig. Binnen is het weer veel pracht en praal, veel mooie kleuren en versieringen.

Buiten hebben we een mooi zicht op de blauwe muren onder ons. We lopen via de andere kant he fort uit en slenteren door de kleine straatjes terug naar onze buurt, buiten alle toeristen en verkopers om. Maar natuurlijk met het getoeter… We zijn blij als we onze buurt weer herkennen en genieten van een rustige avond en pakken alles weer in.

14 feb: De bus naar Jaisalmer vertrekt om half 7 dus om 6 uur verlaten we ons guest house. Ze proberen ons nog geld af te troggelen voor bagage in de bus maar daar trappen we niet meer in. Wel doen we onze hoezen om de rugzakken want vorige keer kwam er een stofwolk uit de bagageruimte :-( De bus vertrekt op tijd en dit keer is de weg een stuk beter, we kunnen rustig blijven zitten en wat doezelen.

In Jaisalmer worden we weer aan alle kanten benaderd voor een kamer, kameelsafari en taxi. Maar dit keer hebben we een kamer geboekt en worden we zelfs heel luxe opgehaald! Een heerlijk gevoel en we genieten er dan ook van :-) Het hotel is super, niet luxe maar netjes, zeer vriendelijk en zachte matrassen. We hebben geluk, er zijn een paar dagen geleden nieuwe gekocht!

Het hotel heeft helaas geen internet maar we ontvangen wifi van de buren en gaan daar even internetten. Ze willen er zelfs geen geld voor, we staan versteld maar zijn zeer blij. We kunnen nu met het wachtwoord ook in ons hotel internetten. Na een heerlijk lunch (ja, roof terrace) gaan we in de stad rondkijken, of beter gezegd het dorp. Het is hier heerlijk klein, overzichtelijk en de verkopers zijn ook niet zo opdringerig. We lopen ontspannen rond, kopen nog wat kleren en pakken weer in voor de safari komende 2 dagen.

1. Hoi lieve allebei,

Wauw, wat leuk om te lezen dat jullie in Udaipur en Jodhpur zijn geweest. En in het kleine, schattig stadje Jaisalmer! Alhoewel het lang geleden is (ik word oud), bewaar ik nog steeds goede herinneringen aan dat plaatsje.

Geniet ervan allebei en veel liefs,