zaterdag 13 maart 2010

Himalaya trekking

3 mrt: Vandaag begint onze trekking officieel. Hoewel, we worden aan het hotel opgehaald door onze gids Udaya. Hij is keurig op tijd, zelfs te vroeg… Onze drager Mukti wacht bij de bus. Het is voor onze maatstaven zelfs een luxe bus. We stoppen onderweg een paar keer en onze gids neemt ons mee naar het restaurant en betaalt en brengt vervolgens het eten. We hebben alles inclusief behalve drinken dus dit zal komende dagen wel zo blijven. Heel erg wennen voor ons na al die maanden alles zelf verzorgen en regelen…. Op onze bestemming Pokhara voelen we ons nog minder op ons gemak: onze drager pakt onze 2 grote rugzakken en we worden naar onze taxi begeleid. Het is een mini taxi zoals de meeste hier zijn maar wonderbaarlijk past alles er natuurlijk wel in:-)

Het hotel is prima en in de avond worden we weer rondgeleid en ze zoeken een leuk restaurant voor ons en betalen weer de rekening. We proberen maar alvast aan het idee te wennen. Na afloop nog even wat drinken en de laatste mails, we zullen 10 dagen niet online zijn.

4 mrt: Vandaag eindelijk echt onze trekking. Met een taxi vertrekken we uit Pokhara (820 meter hoogte) naar Nayapul (1070), een uur over bochtige wegen. Er zijn meerdere toeristen met gidsen en dragers onderweg maar het is toch heerlijk rustig en schoon hier. We zijn net op tijd want volgende week begint blijkbaar het hoogseizoen :-) Het weer is ook prima, zelfs echt warm rond de middag! In de schaduw genieten we van een heerlijke lunch die natuurlijk weer door onze vrienden besteld en gebracht wordt….

Vandaag lopen we in ongeveer 6 uur naar Tikhedhunga (1500). Ons guesthouse heeft zelfs een warme douche en electriciteit :-). Dat zal niet zo blijven, alles zal meer basic worden volgens Udaya. En alle spullen die ingekocht moeten worden steeds duurder, alles komt hier met ezeltjes naar boven. We zien de uitwerpselen onderweg overal liggen, meestal COMPLEET bedolven onder kleine vliegjes! En een dode en een zieke ezel, waarschijnlijk voedselvergiftiging.

5 mrt: Vandaag gaat onze reis naar Ghorepani (2750). Standaard half 7ontbijt en om 7 uur vertrekken want het 1e stuk is een flinke steile klim en dat gaat best voor de zon warm wordt. We zijn het snel met de gids eens over deze beslissing, het gaat hier rap omhoog en we zien zelfs al een 1e blik van de top van Annapurna: heel mooi en wit. Even later is alles achter de wolken verdwenen, blijkbaar standaard hier: in de morgen helder, daarna langzaam wolken…

We lunchen vroeg en vullen onze flessen dit keer met leidingwater en desinfecterende druppels om plastic te reduceren hier. Helaas denkt niet iedereen zo wat we zien toch regelmatig restafval op het pad liggen, erg spijtig:-(

Na het 1e steile stuk vlakt het gelukkig iets af en we genieten van de mooie bloemen van de Rhododendrons, het nationale symbool van Nepal. Rond 2 uur zijn we al bij ons guesthouse, wat een meevaller voor 1250 meter stijging op 1 dag. En zeker als we onze kamer zien: veel licht, groot bed en eigen badkamer, joepie! Een mens is hier snel tevreden:-)

Na de douche willen we onder wat kaarten en lezen (wat kan je hier anders doen?) en er blijkt zelfs lekker warm vuur te zijn, feest! Lekker warm en de was is snel droog. En tot ieders verbazing zetten een paar Belgen na het eten zelfs hun laptop neer om Star Trek te kijken, een bezienswaardigheid hier.

6 mrt: Om 5 uur moeten we vertrekken, maar we zijn al lang wakker want het is erg koud. Zelfs in onze dikke slaapzakken en thermisch ondergoed :-( We starten wat moeilijk door de kou en het vroege tijdstip maar we worden gelukkig wel snel warm. Niet raar omdat we toch in 45 min naar 3210m stijgen, maar het uitzicht op Poon Hill is wel de moeite waard! Daarna weer terug voor het ontbijt en rond half 8 vertrekken we. Vandaag geen stijging maar gemiddeld dalen we. Dat wil zeggen wisselend stijgen en dalen maar uiteindelijk komen we op 2245m uit in Chuile. Dalen is echter niet zo inspannend maar wel zwaarder voor de spieren, dat belooft wat na onze overnachting op base camp boven 4000m….

Onderweg wel een groot hert en heel veel Rhododendrons, vooral met rode en roze bloemen. Het zijn trouwens bomen in tegenstelling tot de struiken zoals wij ze in onze tuinen kort snoeien. Alles bij elkaar een lange dag en vooral vermoeiend knieen maar het guest house heeft een mooie tuin waar we relaxed kunnen kletsen met de overige gasten. En we vragen extra dekens voor de nacht:-)

7 mrt: Vandaag lekker warm geslapen en nu lekker blijven liggen tot we om half 7 weer ontbijten. Daarna gaan we steil omlaag om de rivier over te steken, lekker om de spierpijn uit de benen te lopen... Na de daling natuurlijk weer steil omhoog en het schiet vandaag goed op dus gaan we nog even door na de lunch. Het is ondertussen erg warm en we moeten goed smeren maar verkleuren toch snel. Aan 1 kant want we lopen langs de bergwand :-p We stoppen in Sinuwa (2340) om te slapen. Met stroom en warme douche, zonder haardvuur maar wel weer erg gezellig.

8 mrt: Weer om half 7 ontbijt. Hoewel we voor liggen op schema willen we dat zo houden en voor het slechte weer op onze bestemming aankomen. Onze gids zingt weer zoals altijd en kletst vrolijk met de drager. Wij genieten van de zon hoewel de stijging ons ook goed warm houdt…

We komen onderweg langs een kleine hydro-centrale. Sommige dorpen hebben alleen zonne-energie en dus weinig stroom, andere hebben samen een eigen waterkrachtcentrale gekocht en dus veel stroom en meestal ook gelijk een tv met grote sateliet-schotel. Verder weinig moderne beschaving, vandaag zien we zelfs geen ezels of paarden, vanaf Sinuwa gaat alles met mankracht omhoog en is er geen mineraalwater meer, maar wij vullen onze flessen al langer met water uit de bergen.

Na de lunch stijgen we snel en willen we na een uur even rusten. Net dan begint het echter te regenen en dringt onze gids aan op doorlopen. We verhogen dus het tempo en komen al snel langs de sneeuw en steken zelfs een kleine gletsjer over. Dan stopt de regen en krijgen we hagel en sneeuw, brrrrrr. Gelukkig is ons dorp in zicht en net als we bij ons guest house in Deurali (3200) aankomen begint een hoosbui, perfecte timing!

De kamer is basic, douche is koud dus geen optie maar we krijgen wel een kaars en deken en dat voelt al prima na deze lange dag met ongeveer 900 meter omhoog! En verwarming in de eetruimte: een kachel op brandstof met een grote vlam onder de tafel om je voeten te warmen en je was te drogen :-) We poetsen onze tanden met steenkoud water maar genieten ondertussen van een heldere sterrenhemel. Het wordt dus weer een koude nacht.

9 mrt: Vandaag onze laatste dag stijgen. We vertrekken iets later om sneller in de zon te lopen maar moeten wel voor 10 uur het stuk voorbij waar lawinegevaar is (anders begint de sneeuw door de opkomende zon te smelten). Dat lukt prima en ondertussen zijn de warme kleren al uit en is een t-shirt genoeg, hier midden in sneeuw. Het lijkt wel wintersport maar dan te voet. Het 1e deel is soms glad maar daarna hebben we wat grip in de sneeuw. We stoppen om 11 uur op MBC, Macche Puchrre Basecamp (3700) om even uit te rusten en een kop thee te drinken. We merken al dat we op hoogte zijn, het wandelen gaat zwaarder en veel trager.

Na de pauze gaat het weer snel omhoog en wordt de zon steeds feller. Het uitzicht is schitterend hier hoog tussen de bergtoppen (we zijn hier pas halverwege de toppen van 7-8km hoog….) maar we voelen de ijle lucht steeds beter, rustig aan dus en voldoende pauzeren. Om 1 uur komen we in ABC aan, Annapurna Base Camp (4130), onze slaapplaats. Zoals elke dag komen de wolken in de middag en we zijn net te laat voor de laatste zon, maar we hebben op afstand al kunnen zien dat het schitterend ligt tussen de bergtoppen. Morgenvroeg zullen we zien waarvoor we afgelopen 6 dagen geklommen zijn! Eerst stretchen, lunch, beetje opfrissen en dan lekker relaxen in de eetkamer.

Om 5 uur gaat weer de verwarming aan zodat we alles kunnen drogen en opwarmen :-). We zijn meer met veel gezellig mensen van afgelopen dagen en als we een Nepalees kaartspel leren (Dumbhal) wordt het helemaal gezellig. We bljven lang zitten, ook omdat het buiten ongeveer 10 graden vriest en onze kamer niet veel warmer is :-( Onder de dekens met 2-en gelukkig wel lekker warm.

10 mrt: Proficiat mam met je 65e verjaardag! Wij vieren het hier met een fantastisch uitzicht op de omliggende bergtoppen vanaf ons ‘dal’ hier op ruim 4000m. Na een paar blikken en veel foto’s vanaf zonsopkomst om half 7 gaan we weer naar binnen want onze voeten zijn erg koud aan het worden  en de camera doet ook raar :-( In de eetkamer gaat gelukkig weer even het vuur aan. Buiten land een helikopter met luxe toeristen, ze komen in 10 minuten vanaf Pokhara gevlogen. Onze klim van 6 dagen geeft echter veel meer voldoening…

We vertrekken in de zon en lopen heerlijk over de zachte sneeuw omlaag, wat een verschil met gisteren. Wel zo prettig want we hebben toch wat last van de hoogte. Maar na dik 2 uur zijn we alweer terug op ons guesthouse van een nacht eerder en om 12 uur zijn we alweer op 2900m. het laatste stuk gaat echter erg traag want Leen krijgt last van haar linker knie. De gids regelt pijnstillers, tijgerbalsem en een band ter ondersteuning. Dat helpt enorm, we gaan nu zelfs erg snel verder en halen ons oorspronkelijke doel: Bamboo op 2330m, 1800m gedaald in 1 dag!

Terwijl we van een echte warme douche genieten (was 3 dagen geleden dat we uberhaupt nog gedoucht hebben....) begint het te regenen, een echt onweer. Wat hebben we toch weer geluk:-)

11 mrt: Leen wordt vroeg wakker door de pijnlijke knie maar een andere houding en pijnstilller helpen gelukkig. Ontbijt is weer om 7 uur en we daarna gaan we eerst omhoog, dan helemaal omlaag naar de rivier voor we weer 200m omhoog gaan naar Chomrong. De knie doet ondertussen weer zeer en omlaag naar Jhinu (1760) wordt dat niet beter, maar we zijn gelukkig een flink stuk gedaald en op onze eindbestemming voor vandaag! Althans, ik ga nog even omlaag naar de natural hot spring met de rest van de groep. Het zijn 3 baden, heerlijk warm en prachtig gelegen aan de rivier. Die is erg koud maar heerlijk verfrissend tussendoor :-) Leen zit ondertussen gezellig met andere reizigers te kletsen. We blijven de hele avond gezellig buiten zitten met de rest.

12 mrt: Hoewel de bergen erg mooi zijn kijken we toch wel uit naar uistlapen en schone kleren aantrekken. We lopen samen met de Singaporezen terug. Het laatste stuk is ‘Nepalees vlak’ langs de rivier. We zijn zeer gemotiveerd om door te lopen en om 3 uur zien we de controlepost die het einde van onze reis aangeeft, een heerlijk gevoel. Nog maar een klein stukje tot de weg en we horen de toeters en ruiken de uitlaatgassen weer van de ‘beschaafde’ wereld. Het was afgelopen dagen toch ook wel heerlijk rustig en schoon….

Na een uur in onze taxi over de hobbelige wegen kunnen we onze rugzakken helemaal leegmaken op onze ruime kamer (we hebben een berg vuile was), douchen en schone kleren aantrekken. Wat kunnen eenvoudige dingen toch ontzettend luxe zijn :-) We zijn gelukkig net op tijd terug voor de regen, ook hier in het dal komen de wolken in de middag….. We sluiten de trekking af door samen met onze groep een biertje te gaan drinken terwijl een live band de muziek verzorgd, een gezellig afsluiting!

13 mrt: Eindelijk weer eens rustig kunnen uitslapen en op het gemak ontbijten en lezen onze mail in het restaurant. Na het ontbijt komen we een Duits stel tegen van de trekking, ze hebben gehoord dat de grens tussen Nepal en Tibet gesloten is. Onze trip gaat waarschijnlijk ook niet door, we mailen ons reisburo hierover.

Na het ontbijt lopen we door Pokhara om wat spullen te kopen en kijken rustig rond en natuurlijk komen we nog meer bekenden van de trip tegen. Het is ondertussen heerlijk warm in het zonnetje. Als de rugzak vol zit gaan we terug om mail over onze trip te lezen. Er zijn geruchten dat de grens misschien toch nog open gaat dus we hebben nog een beetje hoop, fingers crossed....

Als we op onze kamer even alles uitpakken begint het te regenen, hagelen, onweren en dat wisselt zo een beetje af. Het is hier een mooi gebied maar de neerslagkansen zijn bij de bergen helaas redelijk hoog :-(( We brengen dus gedwongen veel tijd in ons guesthouse door en lezen wat over Nepal en gunnen onze benen rust. Tegen de avond wordt het eindelijk droog dus kunnen we gezellig gaan eten.

1. Dag Leen en Roel,

Vandaag ben ik stiekem een beetje meegereisd om te genieten van de adembenemende vergezichten aan de Anapurna. De foto's doen me zeker al uitkijken naar meer...
    Hopelijk gaat is het met Leens been al wat beter.