vrijdag 2 april 2010

Wet wet wet

29 maart: De wekker gaat voor de verandering nog eens supervroeg. Om 6h30 staan we met onze rugzak klaar om naar de Bhote Kosi rivier te vertrekken. We beginnen de dag met een paar uur durende bumpy busrit (dat zullen we niet missen thuis, die slechte wegen). Na een hele hoop veiligheidsinstructies en commando`s aanleren zitten we rond 10h30 in de raft op het water. En met ons 2 gezellige Ieren, Britta en Stephen, broer en zus.

Het water op dit stuk is relatief rustig, goed voor beginners dus, we hebben enkele kleine stroomversnellingen, maar voor morgen wordt er rock `n roll beloofd :-) Ondanks het vrij rustige water slaagt Roel er toch in overboord te gaan, natuurlijk meteen gered door zijn lieftallige vriendin met wat hulp van een sterke Ier.

Onze gids Ramish heeft dit jaar de riverguide wedstrijd gewonnen en mag binnenkort voor 6 maanden naar Japan om daar te gaan raften. We vertrouwen hem dus wel, hij is gewoon 1 van de allerbeste :-) De raft wordt ook constant begeleid door 2 safety kajaks die de stroomversnellingen verkennen en eventuele zwemmers uit het water redden.

De lunch wordt langs de waterkant klaargemaakt, simpel maar erg lekker! De plaatselijke kids staan al klaar om de overschotjes mee te nemen, blijkbaar een gewoonte hier. Wij delen ballonnen uit waar ze ook blij mee zijn.

Het resort waar we overnachten heet Borderlands, het ligt maar 16 km van de Tibetaanse grens (vandaar de naam) dus we kunnen toch zeggen dat we BIJNA in Tibet waren :-) Het is luxe-kamperen: grote tenten met bamboe bedden, matras en zelfs dekens, de douche is in de openlucht en heerlijk warm.

De avond wordt ingezet met een paar biertjes (die Ieren hè) en na een buffet diner ook weer afgesloten met een paar biertjes.

30 maart: 2de dag rafting vandaag. De groep is uitgebreid : 2 Spanjaarden, een koppel uit Canada en een Zwiters meisje. Verdeeld over 2 rafts zijn we weer klaar voor een dag rock`n roll op het water! De stroomversnellingen zijn een stuk wilder dan gisteren, maar onze gids leidt ons er perfect door en we hebben zoveel fun! Vooral wanneer iedereen naar 1 kant van de boot moet verhuizen. Dat kan je gewoon niet elegant doen, hilarische momenten:-)

`s Namiddags komen we aan een stroomversnelling die toch wat te riskant is dus wij worden van de boot gestuurd om een eindje te wandelen. De gidsen zullen die rafts wel even aan de andere kant van de stroomversnelling krijgen, dachten wij... De raft kantelt, gidsen eruit en vol water tegen een rots. Met een hoop touw en heel wat mankracht krijgen we de boot weer leeg en varend. De gidsen zitten wel nog op een rots midden op het water! Gelukkig is er nog een 2de raft die voorbij moet, dus hou jullie klaar en jump!

Iedereen raakt weer veilig aan de andere kant van de stroomversnelling en de rest van de namiddag is nog meer fun! De rest van de groep gaat achteraf terug naar Kathmandu, wij gaan terug naar onze luxe kampeerterrein. Morgen canyoning met hopelijk nog meer avontuur. Vandaag op tijd naar bed want het is donker zonder stroom en koud en nat met het onweer :-(

31 maart: Alles op zijn tijd vandaag. Na het ontbijt heerlijk relaxen in de zon aan de waterkant en na de lunch vertrekken we op pad met wetsuit, klimgordel en helm. Klaar om die waterval te abseilen (rappel voor de Belgen onder ons :-)). We krijgen eerst wat algemene uitleg over de touwen, hoe te knopen en verzekeren and off we go! We zijn met een groepje van 5 dus moeten niet al te lang wachten op elkaar. Onze gidsen Brem en Bobby zijn kraks in het abseilen (ze joggen gewoon de muur naar beneden). Wel wat anders dan gewoon abseilen, je hangt bijna constant onder het water, en dat klettert met grote kracht op je helm.....

We moeten eerst nog een half uurtje omhoog wandelen met al onze spullen, best vermoeiend in de hete middagzon, maar als we zo dadelijk aan een touw onder het water hangen zal het een stuk frisser zijn. We doen een stuk of 4 relatief kleine watervallen naar beneden vandaag en rond een uur of 16h staan we weer aan de weg. Op het einde worden we aangemoedigd door de plaatselijke jeugd die verfrissing zoeken. Morgen komen er wat moeilijkere stukken.

Na een douche en een welkom avondmaal spelen we nog een potje Dhumbal bij kaarslicht, iedereen is enthousiast over dit spel en onze gids doet ook mee :-)

1 april: Vandaag worden we met een busje een eindje verder afgezet en wandelen we weer het laatste stuk omhoog. Vandaag 5 stukken waterval naar beneden: eentje waarbij we ons de laatste paar meters moeten laten vallen (het touw is expres te kort gemaakt), een stukje glijbaan zonder touwen, een stuk met overhangende rots en voor de rest heel veel naar beneden kletterend water! Iemand van de groep heeft een waterdichte camera meegebracht dus er word een heuse fotoshoot gehouden :-)

Beneden worden we weer opgewacht door het busje en we rijden terug naar het resort. Daar nog een snelle douche en een snelle lunch (snel is natuurlijk Nepalees snel….) en dan op weg naar Kathmandu. Voor de rest toch alleszins, want wij vragen om in Dhulikhel uit te stappen, een bergdorp ongeveer halverwege. Hier gaan we nog enkele dagen blijven, genieten van het uitzicht en van de rust.

Het guesthouse dat we hebben uitgekozen ligt wel boven op de berg en zot zoals we zijn besluiten we toch maar te wandelen cq klimmen. Een dik half uur later staan we boven en zitten we met een biertje op het dakterras met uitzicht op de Himalaya :-)

2 april: Niet veel gepland vandaag.Na wat uitslapen en een rustig ontbijt gaan we op weg naar beneden, het dorpje in, op zoek naar internet. Gezocht en gevonden :-) We zoeken een leuke plaats uit om te lunchen en keren in de loop van de namiddag terug naar ons guesthouse. De klim gaat beter dan gisteren en we installeren ons met een boek en een drankje op het dakterras voor de rest van de dag…… Wat kan het leven soms toch makkelijk zijn...

1. Geniet van de laatste dagen in verweggistan...

Liefs.
    Suzanne & boys

2. Die rivier heb ik ook eens van binnen en buiten gedaan. Helaas hadden we een redelijk roekeloze gids. Jammer dat Tibet niet gelukt is.