zondag 22 november 2009

Mind you don`t slip …

Woensdag 18 nov: `s ochtends vroeg komen we aan op de luchthaven in Peking. We hebben ondertussen al onze warme kleren aangetrokken, het is hier superkoud , dit zijn we echt niet gewoon. Het is ongeveer 7 uur als we onze bagage bij elkaar hebben en we besluiten om met de metro naar het centrum te gaan. We hebben tijd genoeg toch he . Op de luchthaven komen we nog een vriendelijke man uit Singapore tegen die voor zaken in China is,hij geeft ons nog wat tips mee over steden die we zeker moeten bezoeken , onze eerste indruk van China is alvast positief!

Het hostel ziet er erg netjes uit. We installeren ons en gaan meteen op weg om muts en handschoenen te kopen. Op het programma voor vandaag : een bezoek aan het Olympisch stadion en de Drum Tower. Aan het Olympisch stadion zijn we zeker niet alleen. The famous birdsnest is echt wel indrukwekkend groot en met zoveel voorzieningen.Qua oppervlakte kan het niet anders dan dat ze een complete wijk hebben ontruimd om dit te kunnen bouwen. We nemen ook binnen een kijkje, ze zijn er de sneeuw nog aan het ruimen die de afgelopen dagen gevallen is.

De Drum Tower, een hoge toren uit de Mingdynasty met bovenin grote troms ( zo`n anderhalve meter doorsnede koeienvellen om op te drummen ). We krijgen trouwens ook een klein drumoptreden te zien. Van boven heb je een mooi uitzicht over de hutongs, allemaal kleine straatjes die nog overblijven van het originele Peking. Velen fietsen hier doorheen, wij doen het vandaag toch maar te voet.

Ik (Leen) wordt aangesproken op mijn blonde haren en wordt vriendelijk verzocht om even voor de foto te poseren. Westerlingen zien ze hier deze tijd van het jaar blijkbaar niet zo veel en blond al helemaal niet….Dat zullen we later nog genoeg merken, wij voelen ons vaak de toeristiche attractie waar iedereen naar kijkt , maar dan kijken we gewoon eens vriendelijk terug :)

Het wordt snel donker, rond een uur of 17h al. Dat kan kloppen, we hebben nog een uur meer tijdsverschil tegenover Thailand opgelopen. In Belgie/Nederland is het nu 7 uur vroeger dan hier. Ons avondmaal bestaat uit de bekende Peking Duck, wij krijgen dit voorgeschoteld met een heerlijke pepersaus….een zeer lekkere maaltijd.

Wat weten we al van China na dag 1: Chinezen spreken idd bijzonder slecht Engels, maar zijn niet zo stug en onvriendelijk als men ons verteld had. Het openbaar werkt prima en is erg goedkoop. Het kan erg koud zijn in Bejing :)

Donderdag 19 november : Vandaag besluiten we om even snel naar het treinstation te gaan in de ochtend om tickets te kopen voor de trein naar Xian die we zaterdag willen nemen. Snel? Vergeet dat maar, de metro ligt niet bij het treinstation dus we moeten nog een heel eind lopen. Als we uiteindelijk bij het station aankomen (blijkbaar langs de achterkant) vinden we iets dat op een ticketoffice lijkt maar daar verwijzen ze ons toch maar door naar boven, iemand krijgt toch in het Engels gezegd dat we bij 16 moeten zijn. Na nog een toertje door het immens grote station vinden we de loketten en gaan naar 16…..jawel! Hier staat ‘English Speaking Counter’ boven, dus wij al helemaal gelukkig. Na een paar minuten zijn wij aan de beurt maar de dame achter het loket loopt weg om haar collega te halen, die wel Engels spreekt Daarna is het piece of cake…

Ondertussen is het al iets na de middag….. Treinticketten kopen duurde toch langer dan gepland. Om niet teveel tijd te verliezen nemen de de taxi naar Tiananmen Plein…. Grote fout van die niet-officele taxi, flink afgepingeld en nog teveel betaald

Het Tiananmen plein is het grootste publieke plein ter wereld. Om erop te konen moe je wel eerst een security check passeren. Overal hier trouwens in Peking, ook elke keer als je in de metro komt wordt je rugzak gescand.

Ten Noorden van Tiananmen gaan we de Verboden Stad binnen, hier woonden de keizers van de Ming en Qing dynastie met hun entourage (15 de eeuw). Vroeger werd je geëxecuteerd als je hier ongevraagd naar binnen ging, nu moet je gewoon 40 Yuan ( ongeveer 4 euro) betalen om binnen te mogen. We lopen hier lettelijk in verloren, zo groot is de Verboden Stad…..om 16h30 moeten we eruit, we hebben dan nog maar de helft van de oppervlakte bewandeld, om maar een idee te geven van de grootte ervan . De audiotoer is een aanrader, werkt met gps en Nederlandse spraak!

Voor ’s avond hebben we ticketjes voor een Chinese Acrobatic Show dus even haasten naar het hostel en nog snel onderweg iets eten. Bij de uitgang van de metro lopen we door een straat waar alle dure autodealers van heel China bij elkaar zitten: Rolls Royce, Ferrari, Maserati, Lamborghini,… Om de hoek vinden we een eetstandje waar we eten kopen voor ons beiden voor 12 Yuan ( 1,2 euro!)

De Acrobatic Show was de moeite waard. Allemaal jonge acrobaten die klaargestoomd worden voor de top van China, die ons hun kunsten liete zien op touwen, baren, verticale palen, fietsen, enz. En dan op tijd bed in! Morgen supervroeg opstaan voor onze trip naar de Chinese Muur!

Vrijdag 20 nov: De wekker gaat veel te vroeg, we warmen snel een pot noodles op en stappen in het busje dat ons komt ophalen. Snel worden afgezet bij een grote bus vol Amerikanen en Europeanen die allemaal de 10km van Jinshanling naar Simatai willen lopen. Leuk cultuurverschil: de Chinezen (het veruit grootste deel van de toeristen in China) willen graag het drukke deel in Badaling zien. Als er niet veel mensen zijn zal het volgens hun wel niet goed zijn . Wij kunnen in het laagseizoen echter genieten van een redelijke rust op ‘ons’ deel. De verkopers die stug met ons meelopen om vanalles proberen te verkopen tellen we hier even niet bij. In het begin voelt het als een gewone oude muur, maar het uitzicht wordt steeds mooier en de muur lijkt oneindig ver door de lopen aan beiden kanten, uitkijktorens zover je kunt kijken over alle bergtoppen, echt indrukwekkend!

We krijgen 4 uur de tijd voor 10km maar met alle stijgingen en dalingen, grote en kleine treden, geen treden, lange hellingen en klimpartijen door torens is dat geen luxe. We willen natuurlijk ook nog soms even tijd om te genieten van het uitzicht en foto’s te maken. Het wordt echt steeds meer genieten en na 4 uur zijn we volledig onder de indruk van dit enorme bouwwerk. Ze zijn hier 200 BC mee begonnen en heeft ongeveer 250 miljoen m3 aarde en vele levens gekost. Hoewel het nooit de functie als verdedingsmuur heeft mogen dienen zijn wij er wel heel blij mee. Jammer dat ze aan het restaureren zijn waardoor sommige stukken nu als ‘nieuw’ lijken, maar er blijft nog meer dan genoeg over

Mind you don’t slip: een waarschuwing die om de zoveel meter op een bord staat… En zo zullen we nog veel slechte Engels vertalingen tegenkomen

We laten ons de lunch goed smaken en doezelen op de terugweg in de bus wat, gaan dan snel naar ons hostel terug en kruipen op tijd onder de wol. Dit was een zware en indrukwekkende dag, aanrader voor iedereen met conditie!

Zaterdag 21 nov: we pakken onze tassen in en gaan terug naar het treinstation. We hebben ontdekt dat onze slaapplaatsen niet eens in dezelfde wagon zijn, klantvriendelijk is hier toch anders dan in Thailand. Dit keer komt weer iemand anders naar de balie maar nu met beter Engels en snel hebben we slaapplaatsen tegenover elkaar geregeld met upgrade naar de luxe klasse: 40 euro pp voor 1100 km. Daarna onze tassen in een kluis opgeslagen en een half uur later zijn we onderweg naar het Summer palace (maar dan in de winter): het vormalige buitenverblijf voor de monarchen om de warmte in de zomer te ontvluchten. Het enorme complex bestaat grotendeels uit de vijver die in de 18e eeuw door 100.000 man is uitgediept en diverse mooie paleizen en tempels.

We struinen hier een paar uur rond en gaan dan weer met de metro terug om onze trein te halen. We komen bij een enorme wachthal met ruim duizend mensen met soms hele ladingen bagage, het lijkt wel een volksverhuizing. Maar wij kunnen gelijk door naar onze trein en komen in een luxe compartiment met prima bedden. En 13 uur de tijd dus even onze blog bij te werken

Om 10 uur komen er nog 2 Chinezen bij die rustig wat lezen en helaas ’s nachts redelijk snurken, maar met een redelijke nachrust komen we om half 8 in Xian aan waar 2 dames van onze hostel ons staan op te wachten. Tijd voor een nieuwe dag in een nieuwe stad!

1. Hallo allebei,

Wauwww, wat fantastisch allemaal! In Thailand genoten en veel gezien en nu weer in China alle moois bekijken en beleven. Leuke foto, met die wintermutsen! Geniet ervan. In gedachten reis ik telkens even met jullie mee (als ik mijn ogen en vooral mijn oren dicht doe, ha ha).

Liefs,
    Suzanne & boys

2. Ook de wandeling over de muur gemaakt? Gaaf he!

Niet teveel tourtjes boeken in China, alles gaat prima met het openbaar vervoer :)

3. Fantastisch om jullie zo te volgen, de foto's zijn ok mooi.

groetjes ria en theo

4. Gaaf mensen. Zwaar jaloers hier.
    Geniet ervan!

Groet, Peter.

5. Geweldig om jullie avonturen zo te lezen. Mooie foto's ook. Jullie genieten volop, dat is wel te zien. Veel plezier verder in China en laat ons maar snel weer mee genieten.

veel liefs Christel (uit een snikheet Kenia)

6. Geweldig om jullie zo een beetje te kunnen volgen. Wat een boel ervaringen! Geniet en have fun. Veel groeten van John, Erlfried, Bo Bae, Galiso en Geremusha

7. Hartelijk dank allemaal voor de reacties. We vragen ons soms of hoeveel mensen het lezen en of het niet teveel is, maar deze stimulans is echt super!

We blijven ons best doen, binnenkort meer uit Laos en dan volgend jaar natuurlijk verder met Cambodja enz. Maar eerst kerst in warm weer, raar.....